Jedni chwalą, inni się skarżą. O przychodni na ostatniej sesji

fot. archiwum
Część mieszkańców gminy Sadki są niezadowoleni co do # jakości usług świadczonych w przychodni Medicus w Sadkach.
Najczęściej poruszanymi kwestiami są długie kolejki do lekarzy, ciężki dostęp do recept na leki oraz problem z rejestracją. Z drugiej strony musimy spojrzeć na punkt widzenia lekarzy, którzy zwracają uwagę na roszczeniowość pacjentów i ich częste nieprzygotowania do wizyt.
Podczas zebrań w gminie Sadki mieszkańcy wielokrotnie zgłaszali uwagi co do przychodni. Ostatnio temat przychodni został poruszony na ostatniej sesji rady gminy. U nas na przykład nikt nie jest zadowolony z tych usług. Ciągłe kolejki, problemy z przepisaniem lekarstwa, czy uzyskaniem recepty trzeba czekać na to nawet do trzech dni - twierdzi sołtys sołectwa Liszkówko Jacek Mierwa.
Przedstawiciele NZOZ cierpliwie tłumaczą, że przypadek każdego pacjenta jest indywidualny i zanim lekarz postawi diagnozę, wymagane jest przeprowadzenie wywiadu z pacjentem. Niestety, nie zawsze pacjenci przychodzą na wizytę odpowiednio przygotowani. Na dowód tego przywoływany jest przykład pacjentki, która zdaniem przychodni przyszła po poradę lekarską dotyczącą jej dziecka, ale nie posiadała na tyle odpowiedniej wiedzy, ani dokumentacji lekarskiej, która umożliwiłaby lekarzowi wydać stosowną diagnozę i zaproponować dalsze kroki leczenia. Pacjentka mimo tego złożyła skargę na działalność przychodni. - Spotykamy się z krytyką, ale często skargi są podawane bez kontekstu. Jeżeli poznamy kontekst, to często zmieniamy zdanie o danej skardze. Robimy tak, żeby każda ze stron była zadowolona w większości przypadków. Wszystkie skargi przyjmujemy, ale też musimy mieć możliwość obrony i zajęcia stanowiska - uważa dr Agnieszka Ślagowska-Baran, koordynator Medicusa i lekarz rodzinny w sadkowskiej placówce.
Wielu pacjentów, którzy muszą czekać na wypisanie powtórki recept, skarży się na długi czas oczekiwania. Aby zamówić leki stałe potrzebne są co najmniej dwie wizyty w przychodni. Pacjent musi przyjechać z formularzem zamawiania leków stałych, musi go zostawić, a za dwa dni jest odbiór recepty. - Nie możemy inaczej działać. I tak wychodzimy na przeciw oczekiwaniom pacjenta, że czekają tylko dwa dni - uważa dr Ślagowska-Baran. Kiedyś, zdaniem Zarządu Medicusa, wypisywanie ponownych recept na leki odbywał się w sposób niedopuszczalny. - Dzwonił pan, nie przedstawiał się, rzucał nazwę leków, które pani rejestratorka spisywała na kartce. Czasami pomylił nazwę. Znając pacjentów, przepisywano leki, pacjent przychodził i odbierał receptę. Recepta to nie jest tylko świstek papieru. My się pod tym podbijamy i mamy sto procent odpowiedzialności za to, co wypisujemy pacjentowi. Jak wypisuję powtórki leków, często analizuję ich skład, czasem jak mi coś nie pasuje, wzywam pacjenta na rozmowę, żeby wyjaśnić, dlaczego ten lek jest stosowany z innymi lekami. Jeżeli byłoby to tak bezmyślnie, szybko, bez zastanowienia to potem byłaby złożona skarga, że my albo pozbawiliśmy kogoś zdrowia, albo życia i wtedy odpowiedzialność ponieślibyśmy my jako lekarze - powiedziała dr Ślagowska-Baran.
Doktor zwróciła także uwagę na częste zamawianie leków stałych przez pacjentów na ostatnią chwilę. Zdaniem lekarzy, formularz przyjmowania leków stałych należałoby wypisać i złożyć w placówce co najmniej tydzień przed zakończeniem terapii. Warto obliczyć sobie, kiedy skończy się dany lek i zawczasu pójść po receptę, niż czekać do ostatniej chwili i czasami odejść z przychodni „z kwitkiem”. - Jako lekarze nie jesteśmy w stanie zrobić więcej, niż robimy dotychczas. Przyjmujemy pacjentów według grafiku, wypisujemy powtórki recept, często zostając dłużej w pracy i więcej czasu nie zostaje. My też mamy rodziny, mamy małe dzieci, obowiązki domowe – uważa doktor.
Czytaj również
Dodaj komentarz
Zwolnienia lekarskie wystawione w 2024 roku. Podsumowanie ZUS

W ubiegłym roku Polacy chorowali nieco# częściej i dłużej. Lekarze w całym kraju wystawili 27,4 mln zwolnień lekarskich, co przełożyło się na 290 mln dni niezdolności do pracy. Oznacza to wzrost o 400 tys. zaświadczeń w porównaniu do roku 2023 oraz wzrost o 2,8 mln dni absencji. Przynajmniej raz w ciągu całego 2024 roku na zwolnieniu lekarskim przebywało 7,7 mln osób, z czego 7,1 mln to ubezpieczeni w ZUS.
(czytaj więcej)Ciechocińskie tężnie. Coraz bliżej wpisania na listę UNESCO

Zespół zabytkowej warzelni soli w Ciechocinku# został zarekomendowany przez Komitet ds. Światowego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce do wpisania na krajową listę informacyjną, która otwiera drogę do międzynarodowego uhonorowania naszego unikatowego zabytku techniki i wpisania go na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
(czytaj więcej)Światowy Dzień Ziemi. Jak możesz się zaangażować?

22 kwietnia swój dzień obchodzi # Ziemia. Pierwszy w historii Dzień Ziemi odbył się w 1970 roku, a jego idea została zapoczątkowana przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona, który będąc w 1969 roku świadkiem katastrofy ekologicznej postanowił taki dzień zorganizować.
(czytaj więcej)Zarezerwuj wizytę w ZUS online. Na konkretny dzień i godzinę

Nie trzeba wychodzić z domu, aby załatwić sprawy w ZUS-ie.# Z pracownikiem Zakładu można porozmawiać, nawiązując połączenie wideo podczas e-wizyty. Rezerwację takiego spotkania można dokonać nie tylko na stronie zus.pl, ale także za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz aplikacji mObywatel.
(czytaj więcej)
Komentarze (7) Zgłoś naruszenie zasad
Pacjent, w dniu 23-04-2019 14:47:13 napisał:
odpowiedz
Mamuśka , w dniu 23-04-2019 20:07:49 napisał:
odpowiedz
Montere , w dniu 23-04-2019 21:47:55 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!