Dziś mamy 26 kwietnia 2024, piątek, imieniny obchodzą:

23 września 2014
„wyszły” niedoróbki projektowe

Palowanie na obwodnicy

fot. DW

fot. DW

Niedoróbki projektowe nakielskiej obwodnicy spowodowały spore opóźnienia, a także wygenerowały dodatkowe koszty. Konieczne jest wykonanie palowania, aby wzmocnić teren.

Sceptycy od początku wskazywali, że obejście Nakła na odcinku północ-południe nie zostanie oddane do użytku do końca tego roku. Kiedy umowa z firmą Eurovia była podpisywana w muzeum w Nakle wielu mieszkańców komentowało, że niemożliwe jest, aby na tak trudnym terenie jak nadnoteckie łąki powstała obwodnica w przeciągu jednego roku. I mieli rację.

Trudności w terenie, miąższość podłoża na odcinku przy Rudkach, nasyp kolejki wąskotorowej oraz miejsce planowanej budowy ronda przy ul. Nowej – to odcinki, na których „wyszły” kolejne niedoróbki projektowe. Nie dość, że spowodowały one spore opóźnienia, to wygenerowały dodatkowe koszty w wysokości ponad 11 mln zł. Został wybrany projekt dotyczący wzmocnienia gruntów, prace wykonywane są metodą palowania. Wykonawca zadeklarował, że wzmocnienie terenu uda się wykonać do kwietnia 2015 roku, a prace przy obwodnicy zakończone zostaną do czerwca 2015 r. - Problem polega na tym, że wzmocnienie potrwa ok. 3 miesięcy, czyli wrzesień, październik i listopad. Prace mogą być prowadzone minimum przy temperaturze -5 stopni C. Przez trzy miesiące grunty po palowaniu powinny odpoczywać. Z uwagi, że w listopadzie pogoda może być różna, należy zaplanować, że kolejne prace mogą być wszczęte dopiero na wiosnę – wyjaśniał wiceburmistrz Błoński.

- Powinniśmy uderzyć się w pierś, że nie wszystko zostało dopilnowane z naszej strony. Nawet ja pamiętam, że grunty przy ul. Nowej to było wysypisko śmieci – stwierdził radny Karolczak. Jak podkreślił Krzysztof Błoński, projekt był wykonany przez firmę projektową, a gmina zapłaciła za to niemałe pieniądze. – Jest czas budowy i czas rozliczania. Nie zaniedbujemy badania, czy projekt był wykonany zgodnie ze sztuką, nie odkładamy tego – podkreślił wiceburmistrz. - W projekcie było zapisane, że po zdjęciu wierzchniej części gruntów należy te grunty jeszcze zbadać celem weryfikacji. Czy projekt był skopany, tego jeszcze nie wiemy – dodał.

Gwoli kronikarskiego obowiązku należy też dodać, że projekt obwodnicy powstał jeszcze za poprzedniej kadencji, kiedy burmistrzem był Zenon Grzegorek.

Jak podkreślił burmistrz Napierała, nie jest jego zadaniem podważać projekt i oceniać go. - Przy tej inwestycji wykonujemy szereg dodatkowych badań, przede wszystkim prawnych. Projektanci z uprawnieniami, nie ludzie nie znający się na sprawie projektowali to. To, że były trudności wszyscy wiemy, bo te prace się opóźniały. Uzyskaliśmy pozwolenie na budowę w końcowym terminie, bo inaczej tej inwestycji w ogóle by nie było – informował burmistrz Napierała. - Nie widzę możliwości niedokończenia tej inwestycji, ale również nie widzę możliwości dokończenia jej niezgodnie ze sztuką budowlaną. Trzeba znaleźć rozwiązanie problemów. Przeprowadziliśmy szereg rozmów w urzędzie marszałkowskim i mamy obietnicę, że tę inwestycję dokończymy wspólnie – dodał.

Oceń artykuł: 34 41

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (19) Zgłoś naruszenie zasad

    • 11 (13)

    ki, w dniu 23-09-2014 19:05:28 napisał:

    Nasza władzo" kochana" spoko...to tylko kilka milionów wiecej i nie wasza wina,tylko poprzedników...my wyborcy-podatnicy wiemy to wszystko...taką bogatą gminę jak Nakło stać na taki drobny poślizg finansowy i terminowy☺

    odpowiedz

    • 13 (15)

    Anna, w dniu 23-09-2014 19:48:48 napisał:

    Tego spodziewał się każdy laik tylko nie fachowcy , a winny jak zawsze kolega lub poprzednik , my już to wszystko znamy.

    odpowiedz

    • 6 (8)

    Silnoręki, w dniu 23-09-2014 20:48:37 napisał:

    Ciekawe kto dostał w łapę za przepchnięcie tego projektu...

    odpowiedz

    • -3 (7)

    nakłok, w dniu 23-09-2014 21:14:46 napisał:

    Czy ktoś mi powie jaki jest całkowity koszt budowanej obwodnicy?????? Ale chyba za tą kwotę można autostrade cztero pasmową zbudować????? A co z dworcową buraki już wożą i się wku..jaja że przecheac nie mogą albo za wąsko???? Eurowia robi robi tylko końca nie widać

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 3 (5)

    Yoł, w dniu 23-09-2014 22:27:20 napisał:

    I jak to się ładnie mówi: ch** bombki strzelił...I oczywiście nikt za to nie beknie...Nasz kraj jest piękny, tylko władza do d****....:/

    odpowiedz

    • 5 (7)

    nnn, w dniu 23-09-2014 23:12:36 napisał:

    dokladnie panowie ..od jakiegos czasu wszedzie rozgrzebane.......przejechac nie idzie.......nic sie nie dzieje.........co jest grane????????to juz ma tak zostac???ktos o tym zapomnial????

    odpowiedz

    • 6 (8)

    szymek, w dniu 23-09-2014 23:14:59 napisał:

    pol nakla rozgrzebane a nigdzie nie skonczone...TRAGEDIA.......

    odpowiedz

    • 5 (9)

    Henryk Adamczyk, w dniu 24-09-2014 06:38:13 napisał:

    Na podstawie jakiej dokumentacji budowana jest obwodnica...? Jaki jest teren,wiadomo od wieków ! Przecież to pradolina Noteci ! Ilu Burmistrzów i pracowników UMiG trzeba,aby należycie przygotować dokumentację ? Jedno jest pewne,jak zawsze znajdzie się odpowiednie wytłumaczenie i dowiemy się,że winni są masoni,żydzi i cykliści !!!

    odpowiedz

    • 12 (12)

    sama_prawda, w dniu 24-09-2014 08:25:40 napisał:

    Łatwiej byłoby puścić trasę bezpośrednio za cukrownią. Wydaje mi się, że dużo mniejsze koszta wyszłyby w takim wypadku - obejście Nakła byłoby prawdziwym obejściem nakła, a nie przez ulice Rudki, gdzie dodatkowo jest tworzony drugi wiadukt oraz są najbardziej podmokłe tereny (czyt. m.in. odstojnik), dużo mniej nasypów zostałby wykonanych poza tym renowacja, a w zasadzie budowa nowego mostu cukrowskiego nie byłaby tak kosztowna. Rozumiem, że była okazja renowacji mostu w przypadku realizacji tej inwestycji. Jedno zostało podpięte pod drugie, ale czy naprawdę lepszym rozwiązaniem nie byłoby puszczenie trasy za fabryką cukru?? Brak wiaduktu, mniejsze koszta budowy mostu, prawdopodobnie mniej podmokłe tereny, mniej nasypów, faktyczne obejście ulic miasta, pewnie szybszy czas wykonania. Dłuższa trasa, więcej asfaltu itd. ale myślę, że i tak wyszłaby taniej niż obecna. Być może się mylę, źle oceniam lecz moje przeczucia są takie, że obejście za cukrownią byłoby trafniejsze i tańsze.

    odpowiedz

    • 4 (4)

    Rewolucjonista, w dniu 24-09-2014 10:13:24 napisał:

    Obwodnica wzdłuż torów od Paterka i jeden wiadukt. Dwie pieczenie na jednym ogniu. Obwodnica wpuszczona w DK 10 i na kilkadziesiąt lat spokój.

    odpowiedz

    • 6 (6)

    777, w dniu 24-09-2014 13:03:22 napisał:

    A co ta Eurovia sie tak ociaga z ulicami od Dabrowskiego po Dworcowa moze juz czas lac asfalt bo was zima zastanie jak tak dalej beda sie r uszac .co za kibel!!!!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 6 (6)

    777, w dniu 24-09-2014 13:11:38 napisał:

    A co to za zwezenie na Dworcowej zakret od strony Cukrowni przecierz tam teraz jest tak wasko ze ciezarowy z osobowym sie ledwo mija a co dopiero dwie ciezarowki tego co te zmiany podpisal to pociagnac do odpowiedzialnosci poprawcie ten bubel drogowy bo to chyba kpina z kierowcow.co za fuszerka

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Krzysztof S., w dniu 24-09-2014 13:48:50 napisał:

    Nikt nie dostrzega wielkiego plusa w konieczności robienia nowego projektu. Trzeba wykorzystać szansę i zaprojektować wjazd i wyjazd do cukrowni prosto z obwodnicy. Dobrze jeszcze pamiętam, że według starego projektu obwodnicy TIR-y do cukrowni i tak będą jeździć przez miasto. Pozdrawiam

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 1 (1)

    bogdan, w dniu 24-09-2014 14:36:09 napisał:

    Nie widziałem jeszcze żadnej inwestycji dobrze wykonanej gdzie inwestorem była gmina,powiat,województwo czy ministerstwo czyli nikt! Nic mnie więc nie dziwi ,że w Nakle jest podobnie! Ekonomia nie znosi demokracji tylko wymaga dyktatury!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 3 (3)

    Rewolucjonista, w dniu 25-09-2014 10:40:36 napisał:

    Pan Szanowny Burmistrz nie wywiązał się jeszcze z jedynej obietnicy wyborczej czyli ścieżki do Trzeciewnicy. Czekamy.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności układu kierowniczego
Bezpłatne kontrolowanie sprawności ustawienia świateł
Zadaj pytanie
20PLN
Rejestracja podmiotów gospodarczych
od 50PLN
Budowa hal
Szkolenie z Ochrony Przeciwpożarowej
79PLN
Rejestracja BDO
500PLN
0

38. rocznica katastrofy w Czarnobylu. Konsekwencje zdrowotne i środowiskowe

W kwietniu 1986 r. całym światem wstrząsnęła wiadomość o awarii #w Czarnobylskiej Elektrowni Atomowej położonej na terenie ZSRS, ok. 100 km. na północ od Kijowa. W efekcie błędów operatorów przeprowadzających jeden z testów oraz wad konstrukcyjnych reaktora jądrowego 26 kwietnia 1986 r. o godzinie 1:23 doszło do dwóch wybuchów.

(czytaj więcej)
0

Sprawdzono jakość handlową jaj. Jakie nieprawidłowości stwierdzono?

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów #Rolno-Spożywczych (IJHARS) przedstawia wyniki planowej kontroli w zakresie jakości handlowej jaj, przeprowadzonej w IV kwartale 2023 r. w sklepach spożywczych i innych punktach sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju.

(czytaj więcej)
0

Zmień swoje dotychczasowe nawyki. Serce kocha sport

Systematyczna aktywność fizyczna jest podstawą# zdrowego stylu życia. Małymi krokami spróbuj zmienić swoje dotychczasowe nawyki.

(czytaj więcej)
0

Poranne ćwiczenia strażaków. Udział wzięło pięć zastępów

W czwartek, 25 kwietnia w godzinach rannych strażacy #prowadzili ćwiczenia na obiekcie przy ulicy Kcyńskiej w Szubinie.

(czytaj więcej)