"Aby skończyć, trzeba najpierw rozpocząć". Realizacja hydroinwestycji wymaga wielkich nakładów
fot. Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią
Realizacja hydroinwestycji na projektowanych międzynarodowych, śródlądowych drogach # wodnych (E-30, E-40, E-70) w obrębie naszego kraju, jak również na pozostałych szlakach wodnych Polski, mających na celu doprowadzenie ich parametrów żeglowności do przynajmniej IV klasy, może być rozłożona na dziesięciolecia (50-60 lat).
Zrozumiałe jest, że tak znaczące co do zakresu prace wymagają gruntownych przygotowań pod względem projektowym, jak i finansowym.
Przypomnieć trzeba, jakie prace trzeba podjąć, aby doprowadzić do tego celu. Opracować i zrealizować trzeba:
- koncepcję kaskadyzacji dolnej Wisły,
- koncepcję połączenia kanałem Wisły z Bugiem granicznym w Brześciu (w tym miejscu po stronie białoruskiej znajduje się początek kanału łączącego Bug z Prypecią),
- koncepcję przystosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va wraz z budową na terytorium Polski odcinka kanału Odra - Dunaj,
- budowę Kanału Śląskiego w klasie V żeglowności (połączenie Odry i Wisły w górnym ich biegu),
- koncepcję modernizacji i rozbudowy połączenia Odry z Wisłą na odcinku drogi E-70 (Warta – Noteć – Kanał Bydgoski).
Jaki jest postęp prac?
Ruszają resortowe prace nad przygotowaniem studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej E30 i Drogi Wodnej Rzeki Wisły E40 Warszawa-Gdańsk. O tym fakcie poinformowali: Wiceminister Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna i Grzegorz Witkowski – Podsekretarz Stanu w tymże Ministerstwie.
Przez Republikę Czeską realizowane jest studium wykonalności dla korytarza wodnego Dunaj-Odra-Łaba (element drogi E-30).
W ramach międzyministerialnego porozumienia w sprawie realizacji stopnia wodnego w Siarzewie (następna tama na Wiśle, za Włocławkiem) powołano Komitet Sterujący składający się z przedstawicieli ministerstw: Środowiska, Energii i Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, z udziałem ekspertów z Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Urzędu Żeglugi Śródlądowej i Grupy Kapitałowej ENERGA. Zadaniem Komitetu jest wsparcie uzgodnień międzyresortowych oraz międzyinstytucjonalnych, określenie źródeł finansowania w tym wsparcie w opracowaniu memorandum na potrzeby współfinansowania ze środków unijnych oraz wsparcie podmiotów zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia. W ramach tego porozumienia powierzono funkcję inwestora Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej (od 1 stycznia 2018 r. Prezesowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie). Zgodnie z harmonogramem w latach 2017-2019 planowane jest uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, a w 2020 roku - rozpoczęcie prac budowlanych.
Tama ma być gotowa do końca 2025 roku.
W procesie doprowadzenia do żeglowności naszych tras wodnych są też pewne perturbacje.
Otóż jeszcze w październiku 2015 roku ratyfikowano umowę polsko-niemiecką dotyczącą Odrzańskiej Drogi Wodnej, jej części granicznej, z której wynika, że Odra docelowo, na skutek działań inwestycyjnych obu państw, osiągnie poziom III klasy żeglowności. Pozostawienie Odry w III klasie żeglowności to:
• Wykluczenie możliwości zakwalifikowania drogi wodnej do transeuropejskiej sieci transportowej, (TEN-T Trans-European Transport Networks)– program unijny dotyczący sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych). Za realizację programu odpowiada Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci - kwalifikacja możliwa jest, gdy działania zaprojektowane są na osiągnięcie bezwzględnie IV i V klasy żeglowności.
• Zatrzymanie transportu towarów i unieruchomienie zlokalizowanych tam portów, które są własnością wielu kluczowych zakładów produkcyjnych kraju.
• Konieczność płacenia przez Polskę po 2030 roku kar za nie przeniesienie co najmniej 30% ładunków transportu samochodowego do transportu rzecznego i szynowego stosownie do zaleceń Komisji Europejskiej.
• Ograniczenie konkurencyjności naszej gospodarki, w której istnieje szereg firm, które wykorzystując żeglowność Odry zmniejszyły by koszty transportu.
• Samoistnie wykluczenie się z sięgania do środków unijnych, gdyż tylko IV i V klasa żeglowności otrzymuje dotacje z UE nawet 95 % całej inwestycji (przykładem są Niemcy).
• Odra w III klasie dalej będzie wąskim gardłem, nie zespoli rzeki z zachodnioeuropejską siecią dróg wodnych.
• Porozumienie dotyczy tylko i wyłącznie części Odrzańskiej Drogi Wodnej - Odry granicznej, pomijając polską część Odry i zupełnie nie uwzględniając aspiracji strony czeskiej, która planuje budowę połączenia w klasie Va.
• Finansowanie modernizacji Odry Granicznej do roku 2028 uniemożliwi także dalszą modernizację tego odcinka przez kolejne 5 lat z uwagi na wymóg trwałości projektu.
Trzeba mieć nadzieję, że renegocjacje doprowadzą do zmiany tego porozumienia, tym bardziej, że zmianą zainteresowani są Czesi.
materiał: Władysław Gajewski/Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią
Czytaj również
- Zawiązała się koalicja. Poznaliśmy nowy zarząd powiatu
- Pierwsze posiedzenie. Kto przewodzić będzie radzie miejskiej?
- Ślubowanie i wybory prezydium rady miejskiej. Za nami pierwsza sesja w Kcyni
- Pierwsza sesja rady miejskiej. Magdalena Musiał-Resler przewodniczącą
- I sesja nowej kadencji. Uroczyste ślubowania
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Miej oko na kleszcze. Przestrzegaj podstawowych zasad
Choroby odkleszczowe to jedno z największych naturalnych zagrożeń#, które występuje w naszym klimacie.
(czytaj więcej)Dziedzictwo cysterskie w Łeknie. Wyjątkowe w skali europejskiej
Międzynarodowy projekt „Cisterscapes – cysterskie krajobrazy łączące Europę” otrzymał# tytuł Znaku Dziedzictwa Europejskiego (European Heritage Label). Wśród 18 ośrodków cysterskich, które biorą udział w projekcie, jest krajobraz klasztoru łekneńsko-wągrowieckiego. Gmina i Miasto Wągrowiec, otrzymując Znak Dziedzictwa Europejskiego, dołączyły do grona 66 miejsc w Europie uhonorowanych Znakiem Dziedzictwa Europejskiego.
(czytaj więcej)Miejsca otoczone czcią. Umieszczono pamiątkową talblicę
13 lat temu dzięki projektowi dofinansowanemu z# Powiatu Nakielskiego i zaangażowaniu mieszkańców Brzózek udało się przeprowadzić rewitalizację starego cmentarza ewangelickiego znajdującego się w naszej miejscowości.
(czytaj więcej)Zagrożenie dla owadów zapylających. Większa liczba działań kontrolnych
Pszczoła miodna oraz inne owady zapylające są niezwykle ważną #częścią ekosystemu oraz jednym z ważniejszych czynników plonotwórczych w produkcji roślinnej.
(czytaj więcej)
Komentarze (6) Zgłoś naruszenie zasad
Miłoś, w dniu 08-12-2017 07:39:29 napisał:
odpowiedz
spacerowicz, w dniu 08-12-2017 09:25:51 napisał:
odpowiedz
naklo, w dniu 08-12-2017 21:06:08 napisał:
odpowiedz
Jojo, w dniu 09-12-2017 17:47:23 napisał:
odpowiedz
Leon, w dniu 27-12-2017 20:13:07 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!