Dziś mamy 20 września 2019, piątek, imieniny obchodzą:

14 października 2015

W gimnazjach najczęściej dochodzi do przemocy słownej

fot. powierzone

fot. powierzone

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez IQS, sytuacje przemocy #wśród uczniów polskich szkół nie są rzadkością. Co więcej, młodzież często nie reaguje, gdy widzi zachowania agresywne.

Kiedy rozmowy z rodzicami nie są wystarczające, dodatkową szansę do głębszej dyskusji na temat wartości szacunku i godności stanowią obchody Światowego Dnia Godności. Z tej okazji, 21 października br., w szkołach na całym świecie organizowane są specjalne lekcje, podczas których, młodzież rozmawia z nauczycielami o godności.

Celem zbadania skali zjawiska przemocy w szkołach gimnazjalnych agencja badawcza IQS zrealizowała dwa projekty badawcze – pierwszy, przeprowadzony w 2014 roku, diagnozował zjawisko z perspektywy uczniów klas drugich i trzecich gimnazjum, drugi – z 2015 roku – weryfikował punkt widzenia rodziców uczniów gimnazjów. Oba zostały wykonane w związku z corocznymi obchodami Światowego Dnia Godności.

Z przeprowadzonych badań wynika, że 2/3 badanych gimnazjalistów doświadczyło przemocy na własnej skórze. Jednak zdaniem rodziców – tylko mniej niż połowa dzieci (47%) miała z nimi styczność. Również intensywność zjawiska przemocy rodzice oceniają bardziej optymistycznie niż dzieci. Według nich średnia liczba negatywnych zachowań w szkole ich dziecka jest niższa niż w ocenie uczniów. Może to świadczyć o niewiedzy i braku świadomości lub lekceważeniu problemu przez dorosłych.

Przemoc – nie tylko siłowa

Jak wynika z badań, największym problemem nie jest przemoc siłowa, a słowna. Spotkało się z nią aż 81% uczniów (słyszeli lub byli świadkiem takiej sytuacji w szkole). Co więcej, również w oczach rodziców jest to najczęściej spotykana negatywna sytuacja, choć ich świadomość jest niższa (67%). Wyśmiewanie, wyzwiska, przykre komentarze – aż 1/3 przebadanych uczniów twierdzi, że doświadczyła podobnych zachowań na własnej skórze. Rodzice często nie doceniają skali problemu – jedynie 24% z nich uważa, że ich dziecko spotkało się z przejawem słownej agresji.

Inne spotykane negatywne zjawiska w szkole to agresja z użyciem siły, odrzucenie oraz przemoc online. Aż 38% uczniów przyznaje, że zetknęła się z sytuacjami, gdy dokuczano komuś za pośrednictwem serwisów społecznościowych (również niemal co trzeci rodzic ma tego świadomość). Stosunkowo rzadko natomiast występują napięcia związane z religią lub kolorem skóry.

Ofiara ze swoim problemem najczęściej zostaje sama. Zdaniem młodzieży w 1/3 przypadków w sytuacji występowania zjawiska przemocy nikt nie reaguje. Wydaje się, że rodzice są łagodniejsi w ocenie sytuacji lub ze względu na to, że nie ma ich na miejscu zdarzenia, nie wiedzą wszystkiego. Nadal jednak zdają sobie sprawę z problemu braku reakcji – ich zdaniem zdarza się to w ponad 1/5 sytuacji.

Jednocześnie łatwiej zareagować na negatywną sytuację, kiedy dotyczy ona znajomych i przyjaciół (zdaniem 66% uczniów). Co ciekawe, rodzice rzadziej myślą, że ich dziecko jest w stanie podjąć działania w każdej sytuacji (61%).

Relacje z dzieckiem – relacje z rodzicem

Rodzice gimnazjalistów ogólnie dość dobrze oceniają swoje relacje z dziećmi. Ponad ¼ rodziców twierdzi, że są z nimi zżyci, dzięki czemu sporo wiedzą o tym, co dzieje się w ich życiu.

Rodzice pozostający w dobrych relacjach z synami i z córkami dużo częściej rozmawiają z nimi również o przemocy i sposobach reagowania na negatywne sytuacje (56%). Natomiast druga połowa badanych rozmawia z dziećmi rzadko lub w ogóle (44%). Dzieci bardzo często same inicjują rozmowy o problemach w szkole. W takiej sytuacji większość rodziców próbuje je wesprzeć lub znaleźć wspólnie rozwiązanie problemu. Co trzeci rodzic zdecydował się nawet na interwencję w szkole. Spora grupa opiekunów (20%), pomimo poinformowania o sytuacji związanej z przemocą, nie podjęła żadnych, konkretnych działań (skądinąd sytuacja ta nie musiała dotyczyć ich dziecka).

Rodzice – co ważne – nie uciekają od odpowiedzialności. 2/3 z nich twierdzi, że są tak samo odpowiedzialni za występowanie zjawisk przemocy jak szkoła. Warto jednak zwrócić uwagę, iż wskazanie „domu” w tym przypadku, można zrozumieć dwojako: jako wzięcie na siebie odpowiedzialności za wychowanie dziecka i nieprzerzucanie jej na innych, ale też jako oczekiwanie, że inni rodzice (a nie ja) ponoszą odpowiedzialność za taki stan rzeczy. Niezależnie od powodów – co drugi rodzic uważa, że szkoła jego dziecka raczej radzi sobie z agresją. Jedynie co dziesiąty uznaje, że szkoła wykazuje się nieudolnością w rozwiązywaniu niepożądanych sytuacji.

Zdecydowana większość zarówno dzieci, jak i rodziców, jest zadowolona z wybranego gimnazjum, ale oceny rodziców są nieco wyższe (zadowolenie rodziców – 85%, dzieci – 78%). Dobra relacja z dzieckiem wiąże się z wyższą satysfakcją ze szkoły, a ci rodzice, którzy są przekonani, że ta radzi sobie z przemocą wśród nastolatków, są bardziej zadowoleni z placówek, do których uczęszczają ich dzieci.

Godność, czyli co?

Rodzice i dzieci postrzegają godność w bardzo podobny sposób: głównie jako szacunek do siebie i do innych. Rodzice generalnie lepiej werbalizują swoje skojarzenia, przywiązują większą wagę do tolerancji dla inności i wolności wyrażania poglądów. Dzieci częściej koncentrują się na poczuciu własnej wartości, na niepozwalaniu na poniżanie lub dokuczanie sobie.

Światowy Dzień Godności – razem o szacunku i współzależności

W sytuacji, gdy problem agresji wśród młodzieży jest tak powszechny, warto wytłumaczyć młodym ludziom, czym jest godność i pokazać jej wartość i implikacje towarzyszące szacunkowi. Okazją do takich rozmów są obchody Światowego Dnia Godności, które w tym roku odbywają się 21 października.

Światowy Dzień Godności jest międzynarodową inicjatywą, propagującą ideę poszanowania godności jako fundamentalnego prawa człowieka. Idea narodziła się w 2006 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. Jej inicjatorzy to trzej przyjaciele – następca tronu Norwegii JKW Książę Haakon, Profesor Pekka Himanen z Finlandii oraz John Hope Bryant, amerykański założyciel stowarzyszenia Operation Hope, którzy tworząc Dzień Godności chcieli podkreślić, jak ważne jest poczucie własnej wartości w życiu młodego człowieka. Dzięki ich działaniom od 9 lat w każdą trzecią środę października, tysiące wolontariuszy rozmawia z uczniami o godności w szkołach na całym świecie. Od 7 lat w akcjach, realizowanych pro bono przez sieć organizacji wspieranych przez ochotników i ambasadorów, uczestniczy także Polska. Tegoroczna polska edycja projektu została objęta patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka, Marka Michalaka.

Materiał: Agata Zioło

Oceń artykuł: 36 48

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (5) Zgłoś naruszenie zasad

    • -3 (7)

    MamtmaDziffko, w dniu 14-10-2015 12:16:18 napisał:

    Dziwne te wykresy... 69 + 36 + 12 + 1 + 20 = 148% A co do tej przemocy słownej, sam kończyłem takie gównazjum dlatego mam gdzieś co mówią o mnie ludzie, których ledwo nie znam. Gimnazjum uczy życia. Tyle w temacie. I nie uważam, żeby jakieś interwencje i ankiety to zmieniły.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 2 (6)

    rodzic, w dniu 14-10-2015 12:26:34 napisał:

    W szkołach coraz więcej pedagogów,psychologów,godzin religii i chamstwa wśród młodzieży?

    odpowiedz

    • 11 (11)

    Rezi, w dniu 14-10-2015 15:25:32 napisał:

    naoglądają się tych Gimperów w internetach czy też innych Nitrów i Isamów to potem dziwić się, że słownie sie obrażają, jak tam tylko takie treści sa przedstawiane. rodzice kontrolujcie to co oglądają w internecie wasze dzieci

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Torba na akcesoria fryzjerskie
82PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności układu kierowniczego
Terminale płatnicze
Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Rozliczenia ZUS
od 50PLN
MEBLE PIOTR PASIEKA
Drukarki kodów kreskowych
1352PLN 985PLN
Bon upominkowy
0

Pralka w kuchni? Dlaczego nie!

W polskich kuchniach zmywarki to już codzienność. Niemal każdy kuchenny projekt zakłada obecność tego rodzaju urządzenia z przyczyn praktycznych i ekonomicznych.

(czytaj więcej)
0

Kocioł gazowy alternatywą dla „kopciucha”. Dlaczego warto zdecydować się na wymianę źródła ciepła?

Jesień coraz bliżej i już niebawem będziemy uruchamiać ogrzewanie w naszych domach.# To ostatni dzwonek, by wymienić zasilane węglem, przestarzałe i nieefektywne „kopciuchy” na kotły gazowe, które umożliwią zaoszczędzenie energii oraz oddychanie czystszym powietrzem.

(czytaj więcej)
0

E-rewolucja. Cyfryzacja w służbie zdrowia

E-recepty w aplikacji mObywatel, profil zaufany potwierdzany w przychodni – to tylko kilka najnowszych ułatwień dla pacjentów#, które przygotowaliśmy wspólnie z Ministerstwem Zdrowia. W poniedziałek na briefingu w Siedlcach mówił o nich minister cyfryzacji Marek Zagórski.

(czytaj więcej)
0

Cukrzyca ciążowa. Jak sobie z nią radzić ?

Cukrzyca ciążowa to choroba dotycząca około 4-7% kobiet w ciąży.# Jest to jednostka chorobowa, na którą najczęściej zapadają przyszłe mamy. Ze względu na szerszy dostęp do diagnostyki, rozpoznawana jest ona u kobiet znacznie częściej niż kiedyś. Nieleczona cukrzyca ciążowa może stwarzać zagrożenie zarówno dla mamy jak i dla rozwijającego się płodu. Jak rozpoznać cukrzycę ciążową, jak ją leczyć, opisuje położna Alina Jedlińska – ambasadorka kampanii „Położna na medal”.

(czytaj więcej)