Dziś mamy 19 lipca 2019, piątek, imieniny obchodzą:

18 kwietnia 2019

Spotkanie w sprawie MDW E-70. Omówiono szereg zagadnień

fot. pow.

fot. pow.

W dniu 11.04.19 r. w Warszawie, w senackiej sali im. Augusta Chełkowskiego odbyło się wspólne # spotkanie Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Dróg Wodnych i Zespołu ds. rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70.

Spotkanie prowadził Senator RP Jerzy Wcisła, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Dróg Wodnych.

Prelegentami byli:
1. Zbigniew Canowiecki – Prezydent "Pracodawców Pomorza",
2. Monika Niemiec-Butryn – Dyrektor Departamentu Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej,
3. Zbigniew Siemoniuk – przedstawiciel Państwowego Gospodarstwa Wodnego Polskie Wody,
4. Ryszard Silski – Wicemarszałek Województwa Pomorskiego,
5. Sławomir Napierała – Prezes Związku Miast i Gmin Nadnoteckich, Burmistrz Nakła nad Notecią,
6. Stanisław Wroński – Pełnomocnik Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego ds. Dróg Wodnych,
7. Andrzej Klimek – Wiceprezes OT LOGISTICS, Dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej.
W posiedzeniu uczestniczył Wicestarosta Nakielski Tomasz Miłowski.

Prelegenci omówili szereg zagadnień dotyczących MDW E-70, w tym stan infrastruktury tej drogi, stan turystyki realizowanej z wykorzystaniem wód, kwestie nawigacyjne, bezpieczeństwo, a przede wszystkim wskazano jakie wyzwania stoją przed służbami odpowiedzialnymi za rozwój i utrzymanie tego szlaku wodnego.

Z wypowiedzi mówców oraz dyskutantów wynika, że w pierwszej kolejności, wręcz pilnie, należy dołożyć starań, aby zadbać o stan wód szlaku MDW E-70 pod kątem turystycznym, a więc zapewnić możliwość przepływania jednostek turystycznych (pogłębianie, aby utrzymać poziom wody w wymiarze 1,6 m, oczyszczanie z zarośli, wzmacnianie nabrzeży, taką realizację remontów śluz, aby zapewnić przepłynięcie drogi przez cały wiosenno-letnio-jesienny sezon, oznakowanie).

Jest to element niezbędny aby ruch turystyczny w ogóle miał miejsce, a jednocześnie stymulujący rozwój infrastruktury nadwodnej podnoszący komfort techniczno-organizacyjny korzystającym ze szlaku, zachęcający inwestorów do tworzenia przedsiębiorstw typu: armator, stocznia, restauracja, hotel, itp., również zachęcający samorządy do większego inwestowania w zagospodarowanie terenów bezpośrednio przyległych do nurtu rzek (deptaki, ścieżki do uprawiania sportu, aktywności fizycznej i rekreacji).

Równolegle należy realizować prace nad stworzeniem koncepcji przebiegu drogi wodnej E-70, zabezpieczającej żeglugę jednostek handlowych o ładowności co najmniej 2 500 ton, czyli zbudować szlak transportowy IV lub nawet V klasy (o najkorzystniejszych parametrach żeglugowych). Wiadomym jest, że w obecnym korycie wód Noteci, Kanału Bydgoskiego i Brdy osiągnięcie nawet IV klasy żeglugowej jest niemożliwe, z uwagi na uwarunkowania przestrzenne jak i na wartość zabytkową obecnie funkcjonujących obiektów hydrotechnicznych.

Śluzy Kanału Bydgoskiego i Noteci pozwalają na przeprawę jednostek o maksymalnej ładowności 500 ton, a ich rozbudowa jest niemożliwa chociażby z uwagi na ich zabytkowy charakter, prawnie chroniony. Meandry Brdy i miejska zabudowa na tym odcinku całkowicie wykluczają poprowadzenie toru E-70 dotychczasową drogą. Przebieg drogi warunkują również rozwiązania przyjęte na drogach E-30 (Odra) i E-40 (Wisła i szlak od Wisły do Brześcia).

Jest zobowiązanie ze strony Zespołu ds. rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 zlecenia opracowania takiej koncepcji.

Miejmy nadzieję, że będzie ona uwzględniała taki przebieg, aby przyszła droga nie omijała Nakła (w trakcie dyskusji Prezes Portu w Gdańsku zwrócił uwagę na potrzeby transportowe nakielskiego Oddziału firmy Cukier Polski, dodać można potrzebę transportu zboża z elewatorów w Nakle).

materiał: Władysław Gajewski

Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu. 

Oceń artykuł: 3 4

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Odwołany lot podczas wakacji. Czy turystom przysługuje odszkodowanie?

Podróże samolotem uchodzą za pewny i szybki sposób przemieszczania się, dlatego są chętnie # wybierane jako środek transportu w czasie urlopów.

(czytaj więcej)
0

Jak w ciąży przetrwać upały. Co przyszłe mamy powinny zrobić?

Od kilku lat w naszym kraju letnie miesiące są coraz bardziej gorące. Bywają dni trudne do # przetrwania dla każdego z nas, a zwłaszcza dla przyszłych mam.

(czytaj więcej)
0

"500+" za granicą? Czy rodziny otrzymają świadczenie?

Czy jeśli wraz z rodziną mieszkamy za granicą, ale jesteśmy zameldowani w # Polsce, przysługuje nam świadczenie wychowawcze „500+”?

(czytaj więcej)
0

Kierunek wakacje. Dlaczego warto wybrać lot czarterowy?

Coraz więcej osób interesuje się lotami czarterowymi. Przeloty organizowane przez # biura podróży potrafią kosztować znacznie mniej, niż te wykupione bezpośrednio u przewoźnika.

(czytaj więcej)