Dziś mamy 9 lipca 2020, czwartek, imieniny obchodzą:

31 grudnia 2019

Prawidłowa dieta redukuje ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych

fot. infowire

fot. infowire

Modyfikacja stylu życia, w tym odpowiednia dieta, jest nieodłącznym elementem leczenia hipolipemizującego, zarówno w prewencji pierwotnej, jak i wtórnej, pacjentów z grupy niskiego i bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego.

„Najnowsze europejskie wytyczne dotyczące leczenia pacjentów z zaburzeniami lipidowymi podkreślają rolę diety w leczeniu hipolipemizującym. W Polsce już III Deklaracja Sopocka, ogłoszona jesienią ubiegłego roku, wskazała, że modyfikacja stylu życia, w tym również dieta, jest filarem działań, które mają doprowadzić do prawidłowego stężenia cholesterolu, a zwłaszcza cholesterolu LDL. Bez modyfikacji stylu życia, bez prawidłowej diety leczenie statyną jest mniej efektywne” — mówi lek. Anna Ryś-Czaporowska z I Katedry i Kliniki Kardiologii Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

W badaniu PREDIMED (2013 r.) brało udział ponad 7 tys. pacjentów z wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym. Stosowali oni jedną z trzech diet: śródziemnomorską uzupełnioną oliwą z oliwek, śródziemnomorską wzbogaconą orzechami (miks: 15 g orzechów włoskich, 7,5 g orzechów laskowych, 7,5 g migdałów) oraz zwykłą niskotłuszczową (grupa kontrolna). Obserwacja trwała niemal 5 lat.

W tym czasie u 288 uczestników miał miejsce incydent sercowo-naczyniowy (udar, zawał lub zgon z powodu choroby układu krążenia). Analiza statystyczna wykazała, że w porównaniu z grupą kontrolną wśród uczestników stosujących dietę śródziemnomorską bogatą w oliwę prawdopodobieństwo wystąpienia incydentu sercowo-naczyniowego było o 30 proc. mniejsze, a w przypadku stosujących dietę śródziemnomorską wzbogaconą orzechami o 28 proc.

Badanie DASH skupiało się na wpływie diety na wartości ciśnienia tętniczego, a wiadomo, że nadciśnienie jest jednym z głównych czynników ryzyka sercowo-naczyniowego. W badaniu brały udział 354 osoby, które najpierw przez trzy tygodnie stosowały zwykłą dietę, później były randomizowane do trzech grup: stosującej dietę bogatą w warzywa i owoce, w drugiej — dodatkowo niskotłuszczowe produkty mleczne, a w kontrolnej — tradycyjną dietę.

„Po ośmiu tygodniach obserwacji okazało się, że zarówno pacjenci na diecie bogatej w warzywa i owoce, jak i ci, którzy dodatkowo przyjmowali niskotłuszczowe produkty mleczne mieli zdecydowanie niższe wartości zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienia tętniczego. Grupa kontrolna miała niezmienione wartości, a nawet minimalnie zwiększone wartości ciśnienia rozkurczowego” — komentuje lek. Ryś-Czaporowska.

Metaanaliza 60 badań skupiała się na takich składnikach diety, jak kwasy tłuszczowe i węglowodany oraz ich wpływie na stosunek cholesterolu całkowitego do cholesterolu HDL. Autorzy stwierdzili, że pacjenci uwzględniający w swojej diecie oleje sojowy i rzepakowy mają korzystniejszy stosunek cholesterolu całkowitego do HDL.

Duże europejskie badanie (ponad 400 tys. osób, obserwowanych przez prawie 13 lat), którego wyniki zostały opublikowane w tym roku w „Circulation”, dotyczyło wpływu spożycia mięsa, ryb, produktów mlecznych oraz jajek na ryzyko sercowo-naczyniowe. W okresie obserwacji u uczestników doszło do ponad 7 tys. zgonów bądź zawałów serca. Autorzy przeanalizowali, jaką dietę stosowali ci pacjenci. Okazało się, że w większym odsetku spożywali oni czerwone, przetworzone mięso. Spożywanie chudych ryb, jogurtów, a przede wszystkim jajek było związane z mniejszym ryzykiem sercowo-naczyniowym. „Badanie to obaliło mit, że należy ograniczać spożycie jajek. Ich jedzenie było bowiem związane z najmniejszym ryzykiem sercowo-naczyniowym, zawałem i chorobą niedokrwienną serca” — mówi lek. Ryś-Czaporowska.

W przeprowadzonym w październiku 2019 r. badaniu oceniono również dietę bogatobłonnikową. Uczestnicy przez pół roku stosowali dietę ze zwiększoną zawartością błonnika. Wykazano, że taka interwencja jest związana z lepszą kontrolą wartości ciśnienia tętniczego, glikemii oraz profilu lipidowego, co oczywiście przekłada się na mniejsze ryzyko sercowo-naczyniowe.

Na podstawie wykładu wygłoszonego przez lek. Annę Ryś-Czaporowską podczas konferencji Cardiolipid 2019.

Oprac. Iwona Kazimierska

Materiał: Infowire

Oceń artykuł: 1 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad

    • 3 (3)

    rodzic, w dniu 31-12-2019 14:30:03 napisał:

    Tylko dlaczego nie prowadzi się obowiązkowych badań ekg,krwi,moczu dla absolwentów szkół podstawowych ,zawodowych?Może wcześniej wychwycone wady przyczynią się do poprawienia zdrowia społeczeństwa.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Naczepa platforma
Gimnastyka korekcyjna
Nadanie modnej linii
Budowa hal
Fotopoduszka Jasiek
30,00PLN
Remonty mieszkań
Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Sprawdzanie geometrii kół
0

Postaw na grafit. Ciesz się komfortem domu niezależnie od pory roku

Eksperci są zgodni, że jedną z najbardziej opłacalnych inwestycji budowlanych#, która szybko się zwróci, jest termomodernizacja, a okres wakacyjny to świetny moment na jej przeprowadzenie.

(czytaj więcej)
0

Zrób to warzywnie! Tradycyjne dania w roślinnej odsłonie

Idealny przepis na poradzenie sobie z nudą w kuchni sprowadza się do jednego słowa: #warzywa! Mimo że plony z pól i grządek mogą wydawać się mało spektakularnym elementem dań, potrafią nieźle namieszać – zwłaszcza w tradycyjnych i znanych na wylot recepturach. Gulasz, gołąbki, spaghetti, pulpety czy curry mogą smakować wyśmienicie w warzywnej wersji bez mięsa. Zapraszamy do zielonej rewolucji w kuchniach!

(czytaj więcej)
0

Kto stawia kropkę nad i? Wprost czy między wierszami?

Każdego dnia komunikujemy się z innymi ludźmi. Na kształt wiadomości wpływ# ma nie tylko mówiący, ale również słuchacz. To, co słyszy adresat, ale przede wszystkim to, jak odbiera on daną wypowiedź, oddziałuje znacznie na jego reakcję. Jak zatem mówić, by zostać właściwie zrozumianym?

(czytaj więcej)
0

Kolorowo na talerzu. Siła warzyw w codziennej diecie

Istotna rola warzyw w codziennej diecie nie wydaje się nowym i zaskakującym #tematem. Świadomość to jedno, ale co z praktyką?

(czytaj więcej)