Dziś mamy 25 kwietnia 2024, czwartek, imieniny obchodzą:

30 stycznia 2020

Polacy chętnie korzystają z e-usług. Która w 2019 roku była hitem?

e-Polak potrafi! – to nie tylko hasło naszej kampanii. O tym, że to prawda świadczą też #wyniki jednego z najnowszych badań GUS, którym się przyjrzeliśmy.

„Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019” – to pełen tytuł raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Eksperci chcieli się dowiedzieć, jak Polacy wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne. Przyjrzeliśmy się wynikom ich badań…

Mamy sukces!

Na pierwszy ogień wzięliśmy oczywiście e-administrację. Zacznijmy od wyjaśnienia, co w badaniu GUS mieści się pod hasłem „korzystanie z e-administracji”. To, jak czytamy w raporcie, przeglądanie stron internetowych dotyczących obywatelskich obowiązków i praw, publicznych usług edukacyjnych czy zdrowotnych, a także oficjalnych dokumentów. Tyle definicji, a jak wygląda praktyka?

W najnowszych badaniach (2019 r.) 40,4% Polaków (w wieku od 16 do 74 lat) zadeklarowało, że w ciągu dwunastu miesięcy od badania korzystało z e-administracji. To o niemal 5 punktów procentowych więcej, niż w 2018 r. W porównaniu z - nie tak odległym przecież rokiem 2015 - to wzrost o niemal 14 punktów procentowych!

- To świetny wynik. Badania GUS udowadniają to, co w Ministerstwie Cyfryzacji widzimy na co dzień. Polacy coraz chętniej korzystają z e-administracji. Dowodem na to jest m.in. niespotykany dotąd wzrost liczby nowych profili zaufanych. Już niemal 5 milionów Polaków ma swojego PZta – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Aby zachęcić kolejnych tworzymy nowe, coraz bardziej intuicyjne e-usługi. Uruchomiliśmy portal www.GOV.pl. Znając ten adres zyskujemy łatwy dostęp do wszystkich e-usług – dodaje szef MC.

Dziękujemy Śląsk!

Teraz mała porcja szczegółów. W jakim celu korzystaliśmy online z usług administracji publicznej?

Z badania GUS możemy się dowiedzieć, że niemal jedna czwarta ankietowanych wyszukiwała informacje (2015 – 19,1%). Podobna grupa pobierała urzędowe formularze (2015 – 16,8%), nieco ponad 31% wysyłało już wypełnione formularze (2015 – 15,7%). Tłumacząc to na język laików – korzystali z e-usług.

Najczęściej, z organami administracji publicznej, kontaktowali się online mieszkańcy dużych miast (ponad 55%). Rzadziej robiły to osoby mieszkające na wsi (przeszło 31%) – o 24 punkty procentowe mniej.

A jak to wygląda w poszczególnych województwach? Najaktywniejszymi e-Polakami jak do tej pory są mieszkańcy Śląska – 50,3%. Do e-administracji musimy bardziej przekonywać za to mieszkańców Warmii i Mazur – 31,5% z nich zadeklarowało załatwianie online spraw urzędowych.

- Tworząc nowe e-usługi nie zapominamy ani o tych, którzy mieszkają na wsiach, ani o tych mieszkających w większych miejscowościach. Pamiętamy i o starszych, i o młodszych. To m.in. dlatego prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!”, w ramach której nieprzekonanych przekonujemy, że internet skutecznie ułatwia życie. A tych, którzy to wiedzą zachęcamy do załatwiania online kolejnych spraw urzędowych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jak działamy?

Co najchętniej załatwiamy przez internet? Składamy rozliczenia podatkowe i składamy wnioski o… 500+.

Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (stan na koniec września 2019) Polacy złożyli ich niemal 4,4 miliona. Aż dwie trzecie wniosków złożono online. I tu znowu liderem okazuje się Śląsk, gdzie w 2018 r. 40,2% wniosków o to świadczenie, a w 2019 r. – 76,6 %, złożono przez internet. Nieco słabszy, choć nadal dobry, wynik odnotowano w województwach świętokrzyskim i podkarpackim.

A teraz garść naszych statystyk:

Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w ciągu 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal… siedem lat.

W 2019 roku dokładnie 160 486 Polaków wniosek o nowy dowód osobisty złożyło przez internet. Najwięcej - 20 289 osób - zrobiło to w marcu, czyli w miesiącu, w którym wdrożyliśmy e-dowód.

Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi.

Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiająca zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy.

Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy.

Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z naszych cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca sprawdzenie historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej… 129 859 339 razy!

Kolejna „ukochana” e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy.

- Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – W 2020 roku liczymy na kolejne rekordy – dodaje szef MC.

Materiał: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń artykuł: 6 3

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Ryzyko zawodowe
od 100PLN
Zaproszenia
4,00 zł PLN
Analiza stanu bhp w firmie
od 50PLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego
od 500PLN
Szkolenie okresowe dla pracodawców i osób kierujących pracownikami
159PLN
Opracowujemy Instrukcje bhp
od 50PLN
Szkolenie z pierwszej pomocy
49PLN
0

Najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlaczego warto jeść śniadanie?

Śniadanie to najważniejszy posiłek# w ciągu dnia. Dzięki niemu dostarczamy organizmowi węglowodany, które są źródłem energii.

(czytaj więcej)
0

Sprawdzono jakość handlową jaj. Jakie nieprawidłowości stwierdzono?

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów #Rolno-Spożywczych (IJHARS) przedstawia wyniki planowej kontroli w zakresie jakości handlowej jaj, przeprowadzonej w IV kwartale 2023 r. w sklepach spożywczych i innych punktach sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju.

(czytaj więcej)
0

Zmień swoje dotychczasowe nawyki. Serce kocha sport

Systematyczna aktywność fizyczna jest podstawą# zdrowego stylu życia. Małymi krokami spróbuj zmienić swoje dotychczasowe nawyki.

(czytaj więcej)
0

Poranne ćwiczenia strażaków. Udział wzięło pięć zastępów

W czwartek, 25 kwietnia w godzinach rannych strażacy #prowadzili ćwiczenia na obiekcie przy ulicy Kcyńskiej w Szubinie.

(czytaj więcej)