Dziś mamy 6 lipca 2020, poniedziałek, imieniny obchodzą:

29 grudnia 2015

Osteoporoza – cichy zabójca kości

fot. pow.

fot. pow.

20 października obchodzimy Światowy Dzień Osteoporozy.

To metaboliczna choroba szkieletu charakteryzująca się zwiększonym ryzykiem złamań kości, co jest spowodowane zmniejszeniem ich odporności mechanicznej. Odporność ta jest uwarunkowana gęstością mineralną i jakością tkanki kostnej. W przypadku osteoporozy stwierdza się zaniżoną w stosunku do normalnej masę kości i zaburzoną jej mikroarchitekturę.

Czynniki ryzyka
• genetyczne i demograficzne, do których zalicza się: predyspozycje rodzinne, wiek (u kobiet – powyżej 65 lat, a u mężczyzn – powyżej 70 lat), płeć żeńską, rasy białą i żółtą, wątłą budowę ciała, niski wskaźnik BMI < 18 kg/m2, niedobór hormonów płciowych o różnej etiologii, przedłużony brak miesiączki, nierodzenie, stan pomenopauzalny (zwłaszcza przedwczesny);
• związane ze stylem życia, sposobem odżywiania i aktywnością fizyczną, a wśród nich: niska podaż wapnia w diecie, niedobór witaminy D, niska lub nadmierna podaż fosforu, niedobory białkowe i dieta bogatobiałkowa, palenie tytoniu, alkoholizm, nadmierne spożywanie kawy, siedzący tryb życia, niska aktywność fizyczna, unieruchomienie, również przyczyniają się do wzrostu ryzyka wystąpienia osteoporozy.

Leczenie
To terapia kompleksowa, która obejmuje wiele płaszczyzn życia. Celem jest przede wszystkim zapobieganie złamaniom. Leczenie farmakologiczne jest wskazane u kobiet po menopauzie oraz u mężczyzn po 50. roku życia.
Inne metody stosowane w terapii osteoporozy to: zapewnienie optymalnego stężenia witaminy D w surowicy krwi oraz zalecanej podaży wapnia z dietą, zapobieganie upadkom, ćwiczenia fizyczne dostosowane do możliwości, rehabilitacja po złamaniach. Niezwykle ważne jest także przyjmowanie wapnia i witaminy D wraz z codzienną dietą. Źródła wapnia w pożywieniu to przede wszystkim mleko i produkty mleczne (np. kefiry, jogurty). Witamina D w niewielkich ilościach występuje w pożywieniu, m.in. w jajach, mleku i jego przetworach, maśle, wątrobie, tłuszczu rybnym (tran).

Zapobieganie
Bardzo ważnym działaniem profilaktycznym jest eliminowanie najważniejszych czynników ryzyka – także tych, które można zmienić (np. styl życia). Odpowiednia zawartość wapnia i witaminy D w diecie oraz regularna aktywność fizyczna to warunki wstępne do zapewnienia optymalnego stanu zdrowia tkance kostnej.

Prewencja wystąpienia choroby powinna rozpocząć się jak najwcześniej. Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020, który zakłada poprawę sposobu żywienia, stanu odżywienia oraz aktywności fizycznej społeczeństwa poprzez edukację, kreowanie warunków pracy i wypoczynku ułatwiających podejmowanie właściwych decyzji prozdrowotnych i zachowanie dobrego zdrowia.

Materiał: Ministerstwo Zdrowia

Oceń artykuł: 109 203

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Szampon wiśniowy do włosów farbowanych Joanna 1l
15PLN
Krzesło młodzieżowe
Lakiernictwo
Meble kuchenne
Budowa hal
Klasyka w nowym wydaniu w kolorze Orzech Koniakowym
Posnet Themo EJ
sugerowana cena producenta: 2950,77PLN
Pomoc przy kontroli ZUS
od 50PLN
0

Postaw na grafit. Ciesz się komfortem domu niezależnie od pory roku

Eksperci są zgodni, że jedną z najbardziej opłacalnych inwestycji budowlanych#, która szybko się zwróci, jest termomodernizacja, a okres wakacyjny to świetny moment na jej przeprowadzenie.

(czytaj więcej)
0

Zrób to warzywnie! Tradycyjne dania w roślinnej odsłonie

Idealny przepis na poradzenie sobie z nudą w kuchni sprowadza się do jednego słowa: #warzywa! Mimo że plony z pól i grządek mogą wydawać się mało spektakularnym elementem dań, potrafią nieźle namieszać – zwłaszcza w tradycyjnych i znanych na wylot recepturach. Gulasz, gołąbki, spaghetti, pulpety czy curry mogą smakować wyśmienicie w warzywnej wersji bez mięsa. Zapraszamy do zielonej rewolucji w kuchniach!

(czytaj więcej)
0

Kto stawia kropkę nad i? Wprost czy między wierszami?

Każdego dnia komunikujemy się z innymi ludźmi. Na kształt wiadomości wpływ# ma nie tylko mówiący, ale również słuchacz. To, co słyszy adresat, ale przede wszystkim to, jak odbiera on daną wypowiedź, oddziałuje znacznie na jego reakcję. Jak zatem mówić, by zostać właściwie zrozumianym?

(czytaj więcej)
0

Kolorowo na talerzu. Siła warzyw w codziennej diecie

Istotna rola warzyw w codziennej diecie nie wydaje się nowym i zaskakującym #tematem. Świadomość to jedno, ale co z praktyką?

(czytaj więcej)