O zabytkach i ich ochronie. Uczestnicy zajęć szukali informacji w Internecie
fot. Lilianna Tomczyńska, Amelia Wawrzon
Z okazji obchodzonego 18 kwietnia Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków odbyły się w # Centrum Kształcenia w Dębowie zajęcia dla zainteresowanych dzieci.
Święto obchodzone jest w większości krajów świata od 1983 r. i ma na celu propagowanie zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego. W Polsce celem obchodów jest m.in. prezentowanie zabytków o szczególnym znaczeniu oraz bogatej spuścizny kulturowej. Nasz kraj aktywnie dba o ochronę tradycji i jest jednym z czołowych reprezentantów na Liście Światowego Dziedzictwa.
Podczas zajęć uczestnicy dowiedzieli się się, na jakie grupy dzielimy zabytki i jakie są formy ich ochrony. Wskazali niektóre z form ochrony zabytków w muzeach, skansenach, archiwach itd. poprzez ich gromadzenie, przechowywanie i konserwowanie. Dzięki zasobom Internetu zapoznali się przykładami zabytków architektury i budownictwa mieszkalnego, użyteczności publicznej, z zabytkami sakralnymi, architektury obronnej i dziedzictwa przemysłowego.
Wyszukali także zdjęcia i informacje na temat polskich zabytków znajdujących się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO, takich jak:
1. Stare Miasto w Krakowie
2. Królewskie Kopalnie Soli w Wieliczce i Bochni
3. Auschwitz-Birkenau – niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady ludzi
4. Puszcza Białowieska
5. Stare Miasto w Warszawie
6. Stare Miasto w Zamościu
7. Średniowieczny zespół miejski Torunia
8. Zamek krzyżacki w Malborku
9. Kalwaria Zebrzydowska
10. Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy
11. Drewniane kościoły południowej Małopolski - Binarowa, Blizne, Dębno, Haczów, Lipnica Murowana, Sękowa
12. Park Mużakowski – transgraniczny obiekt polsko-niemiecki
13. Hala Stulecia we Wrocławiu
14. Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat
15. Kopalnia rud ołowiu, srebra i cynku w Tarnowskich Górach oraz system gospodarowania wodami podziemnymi
Na koniec zajęć uczestnicy dowiedzieli się, czym jest światowe dziedzictwo niematerialne. Poznali kilka jego przykładów oraz przykłady tradycyjnego rzemiosła i zawodów związanych z dziedzictwem kulturowym, jak np.: garncarz, bednarz, strycharz kładący strzechę, dekarz, kowal, szewc, młynarz, pszczelarz, piekarz wypieku chleba orkiszowego itd.
Zajęcia przygotowała i poprowadziła instruktor Kamila Wełniak-Bohdanowicz a odbyły się przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Sadkach i Filialną Szkołą Podstawową w Dębowie.
materiał: Kamila Wełniak-Bohdanowicz
Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.
Galeria
Czytaj również
Podstawowe szkolenie łączników i zwiadowców. Zajęcia w Kowalewku
W ramach rocznego planu pracy zatwierdzonego przez #Komendę Jednostki w Kowalewku trwają zajęcia z zakresu budowy i obsługi motocykli typu Honda 125 SL, a także qadów Yamaha Grizzly 550.
(czytaj więcej)Światowy Dzień Chorych na Hemofilię. Zaburzenia krzepnięcia krwi
Wczoraj obchodziliśmy Światowy Dzień# Chorych na Hemofilię.
(czytaj więcej)Ochrona przed niechcianymi wiadomościami. Nowe zabezpieczenia
Przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący #usługi SMS podłączyli się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS. Dzięki czemu blokowane będą oszukańcze wiadomości SMS, które są zgodne z przygotowanymi przez CSIRT NASK wzorcami.
(czytaj więcej)Wskoczył do rzeki, by ratować nastolatkę. Ryzykował własnym życiem (film)
Starszy aspirant Łukasz Grabowski z Komendy #Miejskiej Policji w Toruniu, ryzykując własne życie, uratował młodą kobietę. Nie zważając na silne prądy i niską temperaturę wody, funkcjonariusz ruszył na pomoc 16-latce, która tonęła w nurcie Wisły.
(czytaj więcej)