Dziś mamy 20 sierpnia 2018, poniedziałek, imieniny obchodzą:
22 lipca 2018

Egzamin gimnazjalny. W gminie Szubin najlepiej wypadła "Dwójka"

fot. MEN

fot. MEN

Jak przedostatni rocznik gimnazjalistów poradził sobie z egzaminacyjnym #maratonem? Które - zdaniem CKE zadania okazały się dla uczniów z regionu "bułką z masłem", a w jakich obszarach poszło gorzej?

Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony w kwietniu. Składał się z trzech części - humanistycznej, gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego, części matematyczno-przyrodnicznej, obejmującej zadania z przedmiotów przyrodniczych biologii, chemii, fizyki, geografii oraz matematyki. W trzeciej części egzaminacyjnych zmagań uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego na poziomie podstawowym bądź na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Arkusze zawierały zadania zamknięte typu - prawda-fałsz, testy wielokrotnego wyboru i dobierania oraz otwarte - wymagające krótkiej odpowiedzi wraz z uzasadnieniem. Wyniki - podawane procentowo - Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w czerwcu.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego (...) Większości nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji, przedstawionych za pomocą wykresów funkcji, a z biologii - umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego (...) najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. (…) Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie na dowodzenie, które wymagało znajomości pojęcia mediany, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z geografii – zadanie dotyczące związku głównych cech klimatu Polski z czynnikami je kształtującymi - ocenia Centralna Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku.

Jak z egzaminacyjnymi zmaganiami poradzili sobie uczniowie z gminy Szubin, obrazuje tabela.

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w gminie Szubin                
szkoła j.polski historia i WOS matematyka przyrodnicze j.angielski – podst. j.angielski – rozsz. j. niemiecki – podst. j.niemiecki– rozsz.
Jedynka Szubin 67,3% 56,9% 49,8% 50,4% 64,5% 49,2%    
Dwojka Szubin 80,9% 64,1% 64,2% 61,1% 73,3% 58,7% 88% 63%
Rynarzewo 67,4% 51,6% 47,0% 54,1% 62,3% 45,1%    
Kowalewo 72,6% 64% 53,1% 61,8% 61,2% 51,8%    

Szkoły wiejskie

Analizując wyniki poszczególnych szkół z perspektywy lokalizacji szkoły, na tle średniej dla szkół wiejskich zdecydowanie lepiej wypadli gimnazjaliści z Kowalewa. Średnia z historii i WOS-u dla szkół wiejskich w województwie wyniosła 55% - w Kowalewie 64% (Rynarzewo - 51,6 %).

Język polski w obu placówkach wypadł lepiej niż średnia wojewódzka (64) - w Rynarzewie - 67,4%, w Kowalewie - 72,6%. Wynik gimnazjalistów z Rynarzewa w części matematycznej pokrył się ze średnią wojewódzką (47%), uczniowie z Kowalewa osiągnęli 53,1%. Lepiej niż średnia (52%) wypadły przedmioty przyrodnicze - w Rynarzewie - 54,1%, w Kowalewie - 61,8%. Nieco lepiej niż statystyka (59%), wypadł także egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Gimnazja z terenów wiejskich gminy Szubin osiągnęły wynik nieco powyżej 60%. Na poziomie rozszerzonym średnia wyniosła 43%. W szkole w Rynarzewie - 45,1%, w Kowalewie - 51,8%. Dyrekcja szkoły w Kowalewie jest zadowolona z wyniku z języka angielskiego, podczas gdy przedmioty humanistyczne okazały się zbyt trudne.

Gimnazja miejskie

Bardzo dobrymi wynikami może się pochwalić Dwójka - na tle średniej wojewódzkiej dla miast do 20 tys. mieszkańców. Średni wynik z języka polskiego dla szkół w małych miasteczka wyniósł 65%, podczas gdy w Dwójce uczniowie osiągnęli z tej części egzaminu średnio 80,9%. Arkusz z zadaniami z historii i WOS-u w obu miejskich gimnazjach również wypadł lepiej niż średnia wojewódzka - 54%. Wynik w Jedynce to 56,9, w Dwójce 64,1%.

Średnia wojewódzka dla przedmiotów przyrodniczych wyniosła 52%. Gimnazjaliści z Jedynki do niej nie dociągnęłi - osiągnięty przez nich wynik to 50,4%, w Dwójce średnia to 61,1%. Matematykę uczniowie z Dwójki napisali zdecydowanie lepiej niż średnia wojewódzka, która osiągnęła 47%. Ich wynik to 64,2%. Podobnie język angielski na poziomie podstawowym. Przy statystyce dla regionu na poziomie 63%, uczniowie z Dwójki osiągnęli 73,3%.

Oceń artykuł: 6 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (13) Zgłoś naruszenie zasad

    • -15 (23)

    mama, w dniu 23-07-2018 08:33:26 napisał:

    Nasuwa się pytanie, gdzie leży problem tak niskich wyników w Jedynce? W uczniach, rodzicach czy zawaliło ciało pedagogiczne?

    odpowiedz

    • 16 (22)

    Wanda, w dniu 23-07-2018 09:54:58 napisał:

    Droga mamo. Likwidacja gimnazjum, przeniesienie do innej szkoły, zmiana środowiska i części nauczycieli. Uczniowie długo przyzwyczajają się do nowej sytuacji zwłaszcza w poczuciu braku stabilizacji. Wyniki gorsze średnio o 10 - 15% w porównaniu do lat ubiegłych.Najbardziej trzeba za to podziękować pani minister Zalewskiej. Resztę już sama sobie dopowiedz.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 13 (19)

    Wanda, w dniu 23-07-2018 09:58:11 napisał:

    Dodam jeszcze, że w naszej gminie rzeczywistej likwidacji (bo dotyczy to również zmiany budynku) uległo tylko gim 1. Reszta szkół zmieniła tylko nazwę. Nasze dzieci musiały zmienić całe środowisko szkolne.

    odpowiedz

    • 1 (7)

    mama, w dniu 23-07-2018 10:08:02 napisał:

    Droga Wando. Jestem byłym uczniem Jedynki. Zawsze kibicowałam mojej szkole :) Moje dziecko właśnie skończyło gimnazjum z bardzo wysokimi wynikami, nie mam więc powodów do zmartwień. Wszystkie czynniki wymienione przez Ciebie, nie zadziałały :) Zawsze skupiam się na całości, a nie na sobie. Zadałam tylko pytanie, które miało pobudzić do refleksji i wniosków na przyszłość. Poza tym jestem ciekawa opinii innych rodziców, nauczycieli, samych uczniów. Pozdrawiam.

    odpowiedz

    • 4 (10)

    Wanda, w dniu 23-07-2018 10:26:07 napisał:

    Droga mamo. Nie napadam na Ciebie, wskazuję na przyczyny takiego wyniku. Grzecznie odpowiadam na Twoje pytanie. Zwróć uwagę, że tylko w tym roku jest taki spadek wyników, zawsze byliśmy na czele. Wyobraź sobie, że niemal do końca roku uczniowie nie wiedzieli jaką szkołę skończą - gimnazjum czy ponownie podstawówkę.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 2 (2)

    Piotrek, w dniu 23-07-2018 13:42:25 napisał:

    Od zawsze istniała rywalizacja, Jedynka z Dwójką. Coś jak Bydgoszcz -Toruń. Zaczynało się od nauczycieli i przechodziło na uczniów. Jezeli Jedynka zawsze wychodziła lepiej, to nie ma co sie tak denerwować p. Wando. Najważniejsze są nasze dzieci. 'Pojedynki' nauczycieli mnie nie interesują.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 2 (4)

    mama, w dniu 23-07-2018 18:03:47 napisał:

    Zadałam tylko pytanie, w którym uwzględniłam również, nawet jako pierwsze 'zaniedbanie' rodzica... a tu posypały się minusy. Nie rozumiem. Ciężko się rozmawia z ludźmi :( Wyścigi szczurów dotyczą obecnie każdej dziedziny życia. Uciekam od tego, zaszywam się w dziurze jak mysz :)) Szkoda, że uczniowie się nie wypowiadają. Byłyby to wskazówki dla nas-rodziców i kadry nauczycielskiej.

    odpowiedz

    • 2 (2)

    Kowalewo, w dniu 24-07-2018 08:13:21 napisał:

    Brawo Kowalewo !!!

    odpowiedz

    • 0 (0)

    kos, w dniu 24-07-2018 18:40:31 napisał:

    Brawo " Dwójka "

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Usługi transportowe
Naczepa platforma
MEBLE MŁODZIEŻOWE
Kasa fiskalna Novitus NANO E
1290 nettoPLN
SAJGONKI
Ryzyko zawodowe
od 100PLN
Analiza stanu bhp w firmie
od 50PLN
Narożniki
0

Projekt łóżka producenta z Bydgoszczy w „Werandzie”

Sypialnia to jedno z najważniejszych wnętrz w domu. W tym pomieszczeniu spędzamy znaczącą część doby, w związku z czym wszystkie meble powinny być dobrze dopasowane do indywidualnych potrzeb.

(czytaj więcej)
0

Młodzi na rynku pracy w kujawsko-pomorskim. Sprawdzamy statystyki

Według Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w IV kwartale 2017 r. w #województwie kujawsko-pomorskim sytuacja ludzi młodych na rynku pracy była trudniejsza niż ogółu populacji. Grupę tę charakteryzowały niższy współczynnik aktywności zawodowej oraz wskaźnik zatrudnienia.

(czytaj więcej)
0

Jak długo żyją mieszkańcy kujawsko-pomorskiego? Zobacz statystyki

Od ostatniej dekady ubiegłego stulecia obserwowane jest w Polsce wydłużanie się #przeciętnego trwania życia we wszystkich województwach.

(czytaj więcej)
0

Jak zrobić murowany grill?

Grillowanie to jeden z przyjemniejszych sposobów na plenerowy wypoczynek. Miły czas w gronie znajomych smakuje najlepiej, gdy stoły zastawione są pieczonymi na grillu mięsami, rybami i warzywami. Na rynku znajdziemy wiele przenośnych urządzeń do grillowania, ale miłośnicy takiej formy wypoczynku z pewnością powinni pomyśleć o czymś więcej – o zbudowaniu własnego grilla. Jak to zrobić i dlaczego warto?

(czytaj więcej)